Tajná zpráva z Melbourne

15. dubna 2006 v 11:28 |  ✮ ZPRÁVY
Tajná zpráva z Melbourne
Není daleko od pravdy, že divák nevěděl, co sledovat dříve. Juan Pablo Montoya dostal hodiny ještě než závod vůbec začal.
"Dělal jsem to co normálně, ale auto se vymklo kontrole," řekl. "Asfalt byl příliš studený."
Závod se oproti obvyklému termínu konal o pár týdnů později, asfalt měl 21°C. Giancarlo Fisichella svůj závod ztratil už na startovním roštu, když se mu tvrdohlavě aktivoval bezpečnostní systém motoru. Po chvíli jej software vypnul úplně.
"Pilot by dokázal z tohoto procesu utéct, ale celý systém je přeci jen příliš komplikovaný," přiznal jeden z inženýrů.
Po startu z pitlane přišel Renault o veškerá telemetrická data, takže Fisichella musel hlásit základní parametry verbálně přes rádio. Přes problémy se spojkou a přetáčivostí dojel Fisichella pátý.
V první zatáčce měl trable Felipe Massa, který se nechal skřípnout Klienem a Liuzzim. Ve výsledku s sebou vzal Nica Rosberga na williamsu. Jen o chvíli později boural Christian Klien.
"Zadní brzdy se prostě zablokovaly," řekl Rakušan.
Po 33 kolech skončil závod pro Michaela Schumachera, který stíhal Jensona Buttona na hondě. V důsledku toho neměl Schumacher obvyklý přítlak na přední nápravě, vyjel na obrubník, kde jeho vůz rozhodil hrbol a Schumacher vletěl do zdi.
Montoyovi se stalo přesně to samé těsně před Schumacherovou nehodou, ale svůj vůz dokázal zvládnout. Ve 47. kole už ale méně a při nárazu se aktivoval bezpečnostní systém motoru, což bylo možné poznat i z blikání koncového světla.
"Auto vypadalo dobře, měl jsem sešlápnutý plyn, měl jsem zařazeno, vyšlápnutou spojku, ale vše bylo ztichlé," řekl Montoya.
Poslední výjezd safety caru zapříčinila havárie Vitantonia Liuzziho, který vinu svaloval na Jacquese Villeneuva. Ten se však brání:
"Normálně jsem akceleroval ze zatáčky č. 2, Liuzzi byl za mnou. V okamžiku, kdy zjistil, že vyjede na dráhu, měl ubrat plyn."
Ze slyšení s komisaři se potom Liuzzi odporoučel předčasně s tím, že o výsledku již bylo stejně rozhodnuto. Jeho týmový kolega Scott Speed při slyšení ohledně jiného incidentu na Davida Coultharda dokonce vyjel a vyfuckoval jej. Výsledek? Penalizace 25 vteřin a pokuta 5 000 $ za nevhodné chování.
Další z pozdvižení způsobil Jenson Button, kterému dvě zatáčky před cílem efektně explodoval motor. Zastavil jen pár metrů před cílovou čarou.
"Držel jsem plný plyn až mi tým řekl, ať zastavím. V tu chvíli motor zhasnul," řekl Button. Tým se rozhodl obětovat tři body, protože kdyby Button přejel cílovou čáru, byl by klasifikován jako že dokončil závod a v Imole by na startu přišel o deset míst.
"V Imole mám šanci vyhrát, ale ne když budu startovat o deset míst níže," řekl Button. "Je hodně těžké tam předjíždět."
V Melbourne se vcelku pochopitelně předjíždělo zejména po restartech, kdy jiní jezdci zvládali své pneumatiky lépe než druzí. Mezi těmi, kteří na tom byli hůře, byly Honda a BMW.
"V prvním kole jsem ztratil čtyři vteřiny," stěžoval si Button. "To je naše největší slabina, se kterou se musíme při testech před dalším závodem poprat. Když teplota pneumatiky klesne z provozního rozsahu, trvá nám hodně dlouho ji dostat zase zpátky."
Button také odmítl, že by špatně pneumatiky zahříval, jak tvrdí Alonso.
"Zkoušel jsem úplně všechno, dělat kličky jako Alonso nám nepomáhá, na to máme vzadu příliš malý přítlak."
Nick Heidfeld spadl po restartu ze druhého na čtvrté místo.
"Trvalo mi čtyři kola, než jsem pneumatiky patřičně zahřál," řekl Němec a Jacques Villeneuve tvrdil to samé:
"Brzdil jsem, akceleroval jsem, točil jsem s volantem jako blázen, nepomohlo nic."
Jediný, kdo s tím neměl problém, byl Alonso, který se také jako jediný během závodu nudil.
"Většinu závodu jsem odjel v úsporném režimu motoru," řekl Španěl. To je o 600 ot./min. méně. Jediný problém, se kterým se Alonso potýkal, byl zhaslý displej volantu.
"Museli jsme mu vše důležité říkat přes rádio," řekl Flavio Briatore. Alonsův motor bude muset vydržet ještě v San Marinu, Giancarlo Fisichella dostane novou specifikaci.
Renault má nejspíš stále navrch, McLaren Mercedes přivezl do Melbourne novou specifikaci motoru, která jezdcům umožnila déle využít kvalifikačního (19 700 ot./min.) a závodního režimu (19 100 ot./min.). Tři takové motory už dokázaly ujet více jak 1800 km na Paul Ricard před samotným závodem. Aerodynamické úpravy dokázaly eliminovat nedotáčivost v zatáčkách a v Barceloně McLaren nasadí nové zavěšení předních kol. Montoya si pochvaloval:
"Poprvé, co jsem v McLarenu, si mohu dělat s autem co chci," řekl. "Poprvé jsem řídil auto já spíše než ono řídilo mě. To je také důvod, proč jsem byl celý víkend rychlejší než Kimi."
Nejrychlejší kolo však zajel právě Räikkönen, a to v posledním kole závodu, což Montoya kritizoval.
"Bylo o půl vteřiny rychlejší než kterékoli jiné, které Räikkönen zajel. Takže buď byl do té doby pomalý nebo myslel na něco jiného než závodění vyjma posledního kola.
Jaký má smysl jet o půl vteřiny rychleji v posledním kole? Na rekord to stejně nebylo, tak o co jde? Vyletět v poslední zatáčce z okruhu? Netuším."
Pravda je, že Räikkönen nikdy nezajel čas pod 1:27,000 během celého závodu s výjimkou posledních pěti kol závodu, která zajel následovně: 1:26.617, 1:26.493, 1:26.477, 1:26.514 a 1:26.045. Je ale také dost dobře možné, že to bylo proto, že se pokusil dohonit Alonsa. Odstup mezi nimi v posledních kolech byl následovný: +8.417, +7.142, +5.755, +4.385 a +1.829.
V prvním úseku závodu se Räikkönen musel vypořádat s probržděnou pneumatikou po předjetí Jensona Buttona. Vibrace poškodily přední přítlačné křídlo a v důsledku toho bylo auto nedotáčivé. V boxech bylo vyměněno, ale nečekané problémy Räikkönena odsunuly až za Heidfelda a naštvaly Montoyu.
"Šokovalo mě to, mohli jsme oba dojet na stupních vítězů, byla to zhuštěná zastávka a oni se rozhodnou vyměnit mu čumák. Chápu, měl jej poškozený, ale v důsledku toho já jsem najel na obrubník. Kdyby to neudělali, nikdy bych se neocitl za Ralfem Schumacherem."
Právě při jeho stíhání udělal Montoya osudnou chybu. Ron Dennis Montoyovi vysvětlil, že Räikkönen měl na vítězství.
"Ale jak vidno neměl, takže on skončil druhý a já nedokončil vůbec. To je přinejmenším šest bodů."
McLaren může očekávat velmi zajímavý zbytek sezony ohledně vztahu obou svých jezdců.
Honda opět ukázala, že umí být rychlá, a opět jen na jedno kolo. Button byl o čtyři desetiny před Fisichellou.
"Bylo to jedno z mých nejlepších kol vůbec," pochvaloval si Button, který startoval z pole position. V závodě ale bylo těžké dostat pneumatiky na správnou teplotu a velmi snadné o ni přijít. V důsledku toho byla každá fáze po restartu pro Hondu komplikovaná. Jejich pneumatiky také vydrží méně než Renaultu: čím déle pojedou, tím více budou na Renault ztrácet.
Rubens Barrichello má nadále problém s brzdami a navíc ještě s kontrolou trakce. Kontrolu trakce programátoři upravili, ale s autem nemůže brzdit tak jako u Ferrari. Barrichello brzdí někdy o sedm metrů později než Button a brzdí agresívněji, ale v cíli nakonec vybojoval dva body po startu ze 16. místa. V kvalifikaci měl smůlu, když se dvakrát zapletl mezi vozy a tým navíc neměl připravené čerstvé pneumatiky, protože si myslel, že ojeté budou stačit. Ovšem mýlil se.
Ferrari si z Albert Parku vůbec poprvé odváží nula bodů, oba vozy skončily po havárii. Schumacherovy časy byly v porovnání s konkurencí slušné, i když musel nasadit nižší otáčky, protože Ferrari se ne zcela vypořádalo s problémy s válci. V jednu dobu se dokonce musel bránit útokům Toro Rosso. Volba tvrdších pneumatik se ukázala chybnou.
Mark Webber zvolil měkčí a byla to lepší volba. Ferrari jezdilo v pátek málo a tak nemělo k dispozici příliš dat pro správnou volbu směsi. Třetí pilot Alex Wurz přitom řekl inženýrům Williamsu ať na tvrdou směs rovnou zapomenou. Massa si přitom měkkou směs vyzkoušel jen jednou krátkou jízdou.
"Mohli jsme přivézt ještě měkčí směs, jakou nasadila Toyota," řekl Sam Michael z Williamsu. Ta by ale zase nebyla vhodná pro Ferrari, neboť dle testů z Fiorana by se pneumatiky rychle opotřebovávaly.
Mark Webber poprvé vedl před domácím publikem, mohl vést ještě o pět kol více, měl totiž paliva na osm kol více než Alonso a devět kol více než Button.
"Nemohl jsem uvěřit tomu, jak brzo všichni zajeli do boxů," řekl Australan. "Podobně jako v Bahrajnu jsme možná nasadili na úvod příliš mnoho paliva." Pak ale vysadila převodovka.
"Naše první od ledna," řekl Sam Michael.
Cosworth může v Imole nasadit dva nové motory. BMW se muselo vypořádat se třetí poruchou, která postihla Roberta Kubicu v pátek. Tým se proto rozhodl pro výměnu Villeneuvova motoru.
"Riziko bylo větší než startovat o deset míst níže," vysvětlil Mario Theissen a byl odměněn šestým Villeneuvovým místem po startu z devatenáctého.
BMW bylo schopno reprodukovat problém na dynamometru - tolerance určitého dílu byla příliš benevolentní. Tým proto vybral dvě součástky se skutečnou hodnotou k jedné straně tolerančního pole a ty nasadil do závodních motorů. Kanaďan přesto se starým motorem odjel v pátek 38 kol.
"Zjistili jsme, že pneumatiky zvládnou strategii jedné zastávky."
Na jednu zastávku jel i Felipe Massa, ujel však jen nějakých 500 metrů.
Překvapením bylo zlepšení Toyoty.
"Bylo to řešení jen pro tento závod, Bahrajn se může opakovat," řekl Mike Gascoyne. "Auto se neliší od těch, které jsme měli v prvních dvou závodech."
Ralf Schumacher však spokojený není:
"Byli jsme 1,7 vteřiny za Renaultem."
Toyotě přitom vyhovují měkčí směsi pneumatik.
"Je to pro nás jednodušší," řekl Gascoyne. Toyota v Barceloně testuje nové produkty Bridgestonu, ale to už Gascoyne nestihl. Toyota s ním rozvázala pracovní vztah tři dny po Melbourne. Mělo se tak stát již loni, ale Gascoyne uspěl u japonského managementu. Nahradí jej bývalý expert Michelinu Pascal Vasselon.
Tým již před nějakou dobou opustil Gustav Brunner a pozice šéfkonstruktéra je ve skutečnosti stále volná. Spekuluje se o tom, že by se do Toyoty mohli přesunout Paddy Lowe z McLarenu a Jörg Zahnder z Williamsu.
Midland pokračuje v neutěšených výkonech, jejich motory Toyota točí o 500 ot./min. než tovární tým. Veškeré spekulace o tom, že tým je na prodej, Alexander Shnaider popírá. Podle spekulací je to ale právě on, kdo odmítá projekt financovat a tak tým žije ze sponzorů, pátečních pilotů a televizních peněz. S pětimiliónovým rozpočtem Midland dlouho nevydrží a pozdní platby iritují dodavatele, zejména Toyotu. Ta by ráda dodávala motory Williamsu příští rok.
Super Aguri se nedostává inženýrů ani peněz, také proto se dále odsouvá debut SA06. To mělo vzejít z šasi BAR Honda V8 007B. Ovšem vzhledem ke stávajícím pravidlům se Honda obává, že Super Aguri nebude moci toto šasi využít.
"Nyní budeme muset SA06 postavit zcela sami," hořekuje Daniele Audetto.
SA06 se objeví nejdřív na Silverstone, Super Aguri bude muset SA05 vzít do aerodynamického tunelu, aby trochu zrychlilo. Snaží se také adoptovat převodovku Hondy a shodit 10 kilo. Super Aguri ale potřebuje extra 10 až 15 miliónů, a tak jede do Japonska k Hondě požádat o podporu.
FIA už se nebude muset obávat o nedostatek týmů ve formuli 1, alespoň po roce 2007. Do té se kromě stávajících týmů přihlásili další: Prodrive, Pollock, Alesi, Irvine, Jordan, Paul Stoddart (Minardi), Carlin, či Scalabroni (BCN). Racing Engineering popřel, že by se přihlásil. FIA teď bude muset opatrně zhodnotit potenciál přihlášených (finance, továrna, lidské zdroje, infrastruktura, výroba šasi, motory.
Volné místo je však de facto jen jedno.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama