Výtah z technických regulí

2. dubna 2006 v 15:46 |  ✮ Pravidla
Výtah z technických regulí
Pneumatiky
Každá přední suchá pneumatika, pokud je nová, musí mít čtyři drážky, umístěné symetricky okolo osy běhounu. Tyto drážky musí být na styčné ploše nejméně 14 mm široké a mohou se rovnoměrně zužovat až na 10 mm. Hloubka drážek musí být nejméně 2,5 mm po celém průřezu drážky. Vzájemná vzdálenost středů drážek činí 50 mm (+/- 1 mm). Šířka běhounu předních pneumatik nesmí překročit 270 mm. Výše uvedené rozměry budou ověřovány na pneumatice nasazené na kolo a nahuštěné na 1,4 atmosféry. Mokrá pneumatika je taková pneumatika, která byla navržena pro použití na mokré nebo vlhké trati. Šíře kontaktní plochy všech mokrých pneumatik, pokud jsou nové, nesmí překročit 280 mm2 v případě předních pneumatik a 440 mm2 v případě pneumatik zadních. Kontaktní plocha bude měřena na libovolné části symetrické se středem pneumatiky a která měří 200 mm x 200 mm v případě přední pneumatiky a 250 mm x 250 mm v případě pneumatiky zadní. Pro účely testu budou započítány pouze plochy, jejichž hloubka je větší než 2,5 mm. Před použitím během závodního víkendu musí každý dodavatel pneumatik poskytnout technického delegáta s výkresem každého typu mokré pneumatiky, kterou zamýšlí nasadit, v reálné velikosti. S výjimkou dne, ve kterém se jde závod, mohou být mokré pneumatiky použity pouze tehdy, pokud byla trať prohlášena ředitelem závodu za mokrou. Po zbytek příslušného tréninku nebo kvalifikace není volba pneumatik omezena.
Podvozek
Podvozek vozu musí být od konce předních kol k zadní ose plochý. Toto opatření bylo zavedeno s cílem snížit rychlost v zatáčkách a zabránit návratu přísavného efektu používaného koncem sedmdesátých a počátkem osmdesátých let. Dnes využívají konstruktéři pro zvýšení přítlačné síly generované křídly difusér umístěný na zádi vozu. Difusér urychluje proudění vzduchu pod monopostem a tím zvyšuje přítlak.
Šasi
Rozměry šasi každého monopostu se musí řídit příslušnými nařízeními. Celková šíře vozu včetně pneumatik nesmí překročit 1800 milimetrů. Tento rozměr se měří s pneumatikami nahuštěnými na 1,4 atmosféry. Předek vozu nesmí být více než 1400 mm od středu náboje předních kol, zatímco zadní část vozu nesmí být delší než 1000 mm od středu náboje zadních kol. Žádná část karosérie nesmí být výše než 950 mm nad referenční rovinou. Váha monopostu nesmí být během kvalifikace menší než 605 kilogramů. V ostatních případech nesmí být váha menší než 600 kilogramů. Zátěž může být použita za předpokladu, že jsou k jejímu odstranění potřeba nástroje. Musí být možné upevnit plomby, pokud je to považováno technickým delegátem FIA za nezbytné.
Motor
Smí být použit pouze čtyřtaktní pístový motor s vnitřním spalováním. Objem agregátu nesmí překročit 2400 kubických centimetrů. Přeplňování je zakázáno. Motory musí mít 8 válců kruhového průřezu. Jejich úhel musí svírat 90°. Motor nesmí mít více než pět ventilů na válec. Pokud je motor vybaven systémem zabraňujícím zhasnutí motoru v případě kolize, musí motor zhasnout nejpozději deset vteřin po jeho aktivaci.
Alternativní motor
Institut alternativního motoru je povolen pouze pro roky 2006 a 2007. Mezinárodní automobilová federace (FIA) si vyhrazuje právo povolit motor splňující technické předpisy roku 2005 jakémukoliv týmu. Motor nesmí přesáhnout povolený limit maximální rychlosti otáčení klikové hřídele. FIA může tento limit dle potřeby změnit. Tím bude zajištěno, že alternativní motor využije jen ten tým, který nezíská konkurenceschopný osmiválec o zdvihovém objemu 2400 kubických centimetrů.
Převodovka
Všechny týmy používají poloautomatickou převodovku. Piloti tak nemusí při řazení používat pedál spojky. Jezdci používají páčky pod volantem - páčkou na jedné straně řadí nahoru a druhou dolů. Monoposty jsou obvykle vybaveny maximálně povolenými sedmi rychlostmi. Teoretické minimum tvoří čtyři rychlosti. Všechny vozy musí být vybaveny zpátečkou, která nesmí být použita v boxové uličce, pokud je tato otevřená.
Elektronické pomůcky
Kontrola prokluzu kol na startu je zakázána, automatické převodovky jsou zakázány, kontrola trakce je povolena.
Pohon
Pohánět je dovoleno pouze kola na jedné nápravě, auto je povinně vybaveno zpátečkou. Počet převodových stupňů se smí pohybovat mezi čtyřmi a sedmi.
Zavěšení
Monoposty musí být vybaveny pružinovým zavěšením. Pouze interakce mezi koly a povrchem trati může vyvolávat pohyb zavěšení a všech jeho komponent. Aktivní zavěšení řízené počítačem je zakázáno. Aby byly chráněny jezdcovy nohy, nesmí žádná část zavěšení zasahovat do kokpitu.
Brzdy
Vozy musí být vybaveny duálním brzdovým systémem ovládaným jedním pedálem. Jezdec tak má možnost brzdit i v případě selhání jednoho brzdového systému. Jeden okruh brzdí přední kola, druhý pak kola zadní. Regule zakazují použití podpůrných brzdových systémů jako například ABS nebo dynamické distribuce brzdné síly mezi koly s cílem stabilizace vozu. Jezdec může ovládat rozložení brzdné síly mezi přední a zadní nápravou a obráceně.
Palivo
Týmy musí používat bezolovnatý benzín podobného chemického složení, jako má benzín u čerpacích stanic. Použití aditiv je limitované. Povolená aditiva znamenají příležitost pro dílčí zvýšení výkonu. Týmy musí na začátku sezóny dodat FIA vzorek deseti litrů paliva. Složení paliva se poté nesmí v průběhu sezóny měnit. Pokud by došlo ke zjištění rozdílu mezi původním složením a během roku náhodně odebíranými vzorky, bude to mít za následek diskvalifikaci.
Bezpečnost
Na začátku každé sezóny a po každém zranění jezdce FIA testuje, zda-li je pilot schopen vystoupit ze svého vozu během pěti sekund. Nesplnění tohoto testu znamená nemožnost řídit. Všichni piloti musí být chráněni nehořlavým oblečením schváleným FIA. Povinná výbava zahrnuje spodní prádlo, kuklu, kombinézu, rukavice a boty. Vše je vyrobeno z Nomexu, patentovaného materiálu schopného odolávat plamenům po dobu nejméně 12 sekund. FIA pravidelně kontroluje, že helmy používané piloty odpovídají nekompromisním bezpečnostním nařízením. Jedno z těchto nařízení vyžaduje, že každá přilba musí být vybavena nouzovým přívodem vzduchu pro případ požáru.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama