Preview Grand Prix Monaka

26. května 2006 v 15:31 |  ✮ Okruhy
Preview Grand Prix Monaka
Zřejmě jen jediná velká cena na světě na sebe přitahuje pozornost i těch, které jinak formule 1 příliš nezajímá - monacká.
Závod v miniaturním knížectví na pobřeží Středozemního moře je prvořadou světovou společenskou událostí a dostaveníčkem celebrit nejvyššího kalibru.
Velká cena ulicemi kolem přístavu a přes náměstí u Kasina se v Monaku jezdí od roku 1929. Nejkratší a nejpomalejší závod roku s jedinečnou atmosférou noblesního knížectví s množstvím prominentních hostí má v kalendáři jisté místo i do budoucna.
Již tradičně se tréninky konají už ve čtvrtek, pátek je pro F1 volným dnem a na dráhu se částečně vrací normální silniční provoz.
Samotná trať, vinoucí se ulicemi Monte Carla, klade na jezdce i techniku enormní nároky, byť se neabsolvuje v závratném tempu. Úzká trať bez únikových zón vyžaduje přesnost a soustředění, i malá chybička mívá za následek náraz do svodidel a předčasný konec.
Do zatáček se najíždí naslepo a předjíždět se zde nedá. Výjezd tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou MS, protože se zde dosahuje 290 km/h. Zabrat dostávají zejména převodovky a brzdy. Zvláštností okruhu je ojedinělý průjezd tunelem a nejpomalejší zatáčka celého seriálu pod Casinem.
LEGENDA:
startovní
rošt
rychlostní
stupeň
rychlost
(km/h)
rychlost
(mph)
boční
přetížení
číslo
zatáčky
měřený
sektor
čas
sektoru
čas
na kolo
cílová
čára
Délka kola:
3,370 km
Počet kol:78
Délka závodu:262,860 km
Hlavní úseky
předjíždění:
Zatáčka za cílovou rovinkou
Nejrychlejší kolo:Michael Schumacher (2004, Ferrari F2004) - 1:14,439
RokVítězVůzMotor
2005K.RäikkönenMcLaren MP4-20Mercedes 3.0 V10
2004J.TrulliRenault R24Renault 3.0 V10
2003J.P.MontoyaWilliams FW25BMW 3.0 V10
2002D.CoulthardMcLaren MP4-17Mercedes 3.0 V10
2001M.SchumacherFerrari F2001Ferrari 3.0 V10
2000D.CoulthardMcLaren MP4-15Mercedes 3.0 V10
1999M.SchumacherFerrari F399Ferrari 3.0 V10
1998M.HäkkinenMcLaren MP4-13Mercedes 3.0 V10
1997M.SchumacherFerrari F310BFerrari 3.0 V10
1996O.PanisLigier JS43Mugen-Honda 3.0 V10
1995M.SchumacherBenetton B195Renault 3.0 V10
1994M.SchumacherBenetton B194Ford Zetec-R 3.5 V8
1993A.SennaMcLaren MP4-8Ford HB 3.5 V8
1992A.SennaMcLaren MP4-7AHonda 3.5 V12
1991A.SennaMcLaren MP4-6Honda 3.5 V12
1990A.SennaMcLaren MP4-5BHonda 3.5 V10
1989A.SennaMcLaren MP4-5Honda 3.5 V10
1988A.ProstMcLaren MP4-4Honda 1.5 V6T
1987A.SennaLotus 99THonda 1.5 V6T
1986A.ProstMcLaren MP4-2CTAG 1.5 V6T
1985A.ProstMcLaren MP4-2BTAG 1.5 V6T
1984A.ProstMcLaren MP4-2TAG 1.5 V6T
1983K.RosbergWilliams FW08CFord Cos. DFV 3.0 V8
1982R.PatreseBrabham BT49DFord Cos. DFV 3.0 V8
1981G.VilleneuveFerrari 126CKFerrari 1.5 V6T
1980C.ReutemannWilliams FW07BFord Cos. DFV 3.0 V8
1979J.ScheckterFerrari 312T4Ferrari 3.0 F12
1978P.DepaillerTyrrell 008Ford Cos. DFV 3.0 V8
1977J.ScheckterWolf WR1Ford Cos. DFV 3.0 V8
1976N.LaudaFerrari 312T2Ferrari 3.0 F12
1975N.LaudaFerrari 312TFerrari 3.0 F12
1974R.PetersonLotus 72EFord Cos. DFV 3.0 V8
1973J.StewartTyrrell 006Ford Cos. DFV 3.0 V8
1972J.P.BeltoiseBRMP 160BBRM 3.0 V12
1971J.StewartTyrrell 003Ford Cos. DFV 3.0 V8
1970J.RindtLotus 49CFord Cos. DFV 3.0 V8
1969G.HillLotus 49BFord Cos. DFV 3.0 V8
1968G.HillLotus 49BFord Cos. DFV 3.0 V8
1967D.HulmeBrabham BT20Repco 3.0 V8
1966J.StewartBRMP 261BRM 1.9 V8
1965G.HillBRMP 261BRM 1.5 V8
1964G.HillBRMP 261BRM 1.5 V8
1963G.HillBRMP 57BRM 1.5 V8
1962B.McLarenCooper T60Climax 1.5 V8
1961S.MossLotus 18Climax 1.5 L4
1960S.MossLotus 18Climax 2.5 L4
1959J.BrabhamCooper T51Climax 2.5 L4
1958M.TrintignantCooper T45Climax 2.0 L4
1957J.M.FangioMaserati 250FMaserati 2.5 L6
1956S.MossMaserati 250FMaserati 2.5 L6
1955M.TrintignantFerrari 625Ferrari 2.5 L4
1950J.M.FangioAlfa Romeo158Alfa Romeo 1.5 L8C
Charakteristika okruhu:
Velká cena ulicemi kolem přístavu a přes náměstí u Kasina se v Monaku jezdí od roku 1929. Nejkratší a nejpomalejší závod roku s jedinečnou atmosférou noblesního knížectví s množstvím prominentních hostí má v kalendáři jisté místo i do budoucna.
Úzká trať bez únikových zón vyžaduje přesnost a soustředění. Do zatáček se najíždí naslepo a předjíždět se zde nedá. Výjezd tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou MS, protože se zde dosahuje 290 km/h. Nejvíce vozů končí mimo trať po jezdeckých chybách. Probíhají stavební práce, rozšiřující pevninu, zvětší prostor pro zázemí týmů, ale na trať nebudou mít vliv.

Okruh z pohledu jezdců:
Ralf Schumacher - "V Monte Carlu se musíte koncentrovat na sto procent. Není tu místo na odpočinek."
Heinz-Harald Frentzen - "Je to největší událost v kalendáři F1, ale potřebujete tu obrovskou koncentraci na závod."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama